بخش بزرگی از موفقیتهای تحصیلی دانشآموزان به توانمندی آنان در خلق تغییرات و گرفتن تصمیمهای درست وابسته است. مهمترین تأثیر این قابلیت، خود را در انتخاب رشتهی تحصیلی، تغییردادن روند نمرههای نامطلوب یک درس، کنارگذاشتن روشهای یادگیری ناکارآمد و ایجاد روشهای بهینهتر نشان میدهد. دانشآموز تصمیمگیرنده، دانشآموز یادگیرنده است.
مهمترین اصل در تقویت قدرت تصمیمگیری دانشآموزان، فراهمآوردن فرصت تفکر و تحلیل است. دستیافتن به تحلیل جامع در بررسی وضعیت، نیازمند نگاه فراموقعیتی به رویدادهاست؛ یعنی بتوانید بدون درنظرگرفتن نتایج ناراحتکننده، با نگاه کلی به همهی عوامل مؤثر در نتایج، دلایل آن را بیابید. داشتن دید بلندمدت در برنامهریزی، بال دیگر تقویت تحلیل برای تقویت قدرت تصمیمگیری است. قرارگرفتن در چهارچوب زمانی کوتاهمدت، ابعاد تصمیمات شما را نیز کوچک خواهد کرد. تصمیمات مهم و کاربردی، تحلیلمحور هستند و دستیافتن به این تصمیمات، نیازمند فرصت تحلیل همهجانبه از وضعیت موجود است.
جمعآوری اطلاعات کافی، یکی از ارکان اساسی در تصمیمگیری است که در گام بعدیِ دستیابی به قدرت تحلیل جامع باید مدنظر داشته باشید. اجزای تشکیلدهندهی تصمیم جامع و مستحکم، دادههای کوچک مقیاسی هستند که در فرایند جمعآوری درست، در خدمت تصمیمگیری نهایی قرار گرفتهاند. روش جمعآوری اطلاعات به فراخور حوزهی تصمیمگیری، متفاوت است. برای تصمیمگیری دربارهی روش مطالعاتی یک درس، به روشهای خود در درسهای دیگر و روشهای مشابه افراد باتجربه نیازمندید. برای برنامهریزی میزان مطالعهی یک درس احتمالاً به جمعآوری مجموعهی نمرهها و حجم مطالعاتی منبع درسی نیاز خواهید داشت. باید به تنوع ابزارها و روشهای گردآوری اطلاعات نگاه ویژهای داشته باشید.
آشناشدن با الگوی درست تصمیمگیری، راهکار دیگری برای تقویت قدرت تصمیمگیری مؤثر است. این فرایند بهترتیب شامل این مرحلههاست: بررسی وضعیت اولیه، بررسی انتخابها و امکانات موجود، حذف و اضافهکردن تغییرات جدید برای تصمیم راهبردی و در نهایت انتخاب گزینهی نهایی برای اجرا. واردکردن بخشهای مختلف تصمیمگیری به این فرایند و بررسی اینکه فرایندهای تصمیمگیری گذشتهی شما تا چه حد با این الگو مطابقت داشته است، تمرین خوبی برای قرارگرفتن در مدار الگوی درست تصمیمگیری است.